Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів


з української мови та української літератури

 Критерії оцінювання власного висловлення

Цей розділ містить інформацію, яка допоможе учаснику підготуватися до виконання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з української мови. Власне висловлення має бути побудоване логічно та послідовно за такою структурою: теза; аргументи, що підкріплюються прикладами із літератури чи інших видів мистецтва, а також історичним фактом або випадком із життя; висновок.  

Критерії оцінювання завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю (власного висловлення) з української мови зовнішнього незалежного оцінювання
Зміст власного висловлення оцінюють за шістьома критеріями (124 та 5), як викладено в таблиці 1.
Таблиця 1
КритерійЗмістовий вияв і композиційне оформлення критеріюБали
1. ТезаУчасник вправно формулює тезу2
Учасник не формулює тези вправно1
Учасник не формулює тези або формулює тезу, яка не відповідає запропонованій темі0
2. АргументиУчасник наводить принаймні два доречні й переконливі аргументи2
Учасник наводить принаймні один доречний аргумент
Аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент перефразовує зміст першого.
Один з аргументів не є доречним стосовно сформульованої тези
1
Учасник не наводить жодного аргументу або наведені аргументи не є доречними0
3а. Приклад із літератури чи інших видів мистецтваОдин з аргументів підкріплено принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури чи інших видів мистецтва2
Немає мотивації наведення прикладу.
Приклад не конкретизований через художній образ
У прикладі є фактичні помилки
1
Прикладу з літератури чи інших видів мистецтва немає, або він не є доречним0
3б. Приклад, що є історичним фактом або випадком із життяУчасник наводить принаймні один доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного життя2
Немає мотивації наведення прикладу; приклад не конкретизований; у прикладі є фактичні помилки1
Прикладу з історії, суспільно-політичного чи власного життя немає, або він не є доречним0
4. Логічність, послідовністьВисловлення демонструє зосередженість на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу)2
У роботі є порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки1
Логіки викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає0
5. ВисновокВисновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів2
Висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами1
Висновку немає; висновок не відповідає сформульованій у власному висловленні тезі; висновок не пов’язаний з аргументами та прикладами0
Мовне оформлення власного висловлення оцінюють за двома критеріями ( та ), як викладено в таблицях 2 і 3.
Таблиця 2
КритерійКількість помилокБали
6а. Орфографія та пунктуація0–14
2–63
7–112
12–161
17 і більше0
Таблиця 3
КритерійКількість помилокБали
6б. Лексика, граматика та стилістика0–14
2–43
5–72
8–101
11 і більше0
Під час оцінювання орфографічної й пунктуаційної нормативності роботи 2 (дві) негрубіпомилки рахують як 1 (одну) грубу.
До негрубих зараховують такі помилки:
  • у написанні великої літери в складних власних назвах;
  • у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;
  • у випадках нерозрізнення не/ні (не хто інший / ніхто інший …);
  • у випадках, коли замість одного розділового знака поставлений інший;
  • у пропуску одного зі сполучуваних розділових знаків або в порушенні їхньої послідовності.
Негрубу орфографічну й негрубу пунктуаційну помилки не сумують і не зараховують як 1 (одну) грубу.
Систематичне порушення норм милозвучності (3 (три) і більше випадків порушення на одне з правил: у–в, і–й–та) рахують як 1 (одну) орфографічну помилку.
Роботу, що не відповідає темі власного висловлення, оцінюють у балів. Роботу обсягом до 100 слів оцінюють у 0 балів.

Немає коментарів:

Дописати коментар